Stroopzwemmers

Afgelopen weken had ik de eer om samen met een leerling aan de slag te gaan met het onderwerp “ik en mijn dyslexie”.
We hebben getekend, filmpjes bekeken, gepraat en gelachen.

En één van de dingen die steeds weer naar voren kwam was haar doorzettingsvermogen.
Ik heb haar diverse malen uitgelegd dat dát juist is wat ze aan het ontwikkelen is, maar dat ze dat niet uit een boekje kan leren. Dat het een enorm waardevol iets is, wanneer je dat hebt ontwikkeld. Daar heb je de rest van je leven iets aan.

Niemand uit haar groep moet zoveel moeite doen voor een begrijpend leesles als zij.
Niemand uit haar groep moet zoveel extra lezen als zij.
Doorzetten in het kwadraat, noem ik dat.
“Alsof jij in een zwembad met stroop je baantjes moet zwemmen en de rest van de klas in een zwembad met water”.

En dan lees ik dat Sander Schimmelpenninck vindt, dat mensen die een mbo opleiding doen, geen student genoemd mogen worden…..

Om vervolgens te denken aan alle leerlingen die zó enorm hun best moeten doen.
Die blij zijn dat ze überhaupt naar het mbo kunnen.
Die doorzetten. In het kwadraat.
Omdat leren niet vanzelf gaat.

Als we het nou eens omdraaien, of omgooien.
Laten we de definitie van student nou niet koppelen aan het niveau dat wordt gedaan.
Maar aan het doorzetten.
Overal zijn ze. De leerlingen die weinig hoeven te doen voor hun diploma.
Van het voortgezet onderwijs tot aan de universiteit.
Maar juist de leerlingen die moeten doorzetten. Die zwemmen in dat bad met stroop, waarbij de beste stuurlui aan wal staan toe te kijken.
Laten we juist die leerlingen “student” noemen.
Kunnen we dat niet ergens binnensmokkelen?

Want dat verdienen ze. Die in-stroop-zwemmende-doorzetters.

NB: enkele dagen na het schrijven van dit blog, kwam het nieuws binnen dat een MBO-er zich vanaf 2020 ook student mag noemen.

Het begin is er!!

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *